Jumaat, 9 Oktober 2009

THRASH ATTACK!!!

Aku start mendangar perkataan thrash metal dalam tahun 1988. Tapi nda tau macamana soundnya. Masa atu rockers/metallers (temasuk aku jua hahaha) siok mendangar RATT, IRON MAIDEN, SEARCH, W.A.S.P, LOUDNESS etc...campur la...heavy metal or glam metal masa atu...Banyak band-band orang puteh atau melayu membuat album masa atu.
So, band thrash yang aku mula-mula dangar METALLICA Ride The Lightning, kawan sekolah ku yang pinjamkan.Masa ku dangar atu...nda dapat cakap la how the speed of the music!!Aku rasa sama jua dengan orang lain.Dari sana music thrash ada peminatnya yang tersendiri. Pasal inginkan yang sedikit barat lagi dalam music, pendagarnya start mencari band-band yang main thrash metal.
Antara band yang paling famous mestila METALLICA, MEGADETH, ANTHRAX, SLAYER, VOIVOD, EXODUS. Dangan muzik durang yang laju makin siok mendangar. Macam semua orang tau METALLICA adalah yang mula main music laju ani so-called thrash, durang memang yang pertama dalam list thrash metal.


MEGADETH So Far So Good...So What!!

Nda puas dangan band-band atu, thrashers mencari lagi band-band thrash metal yang lain. Kalau sebelum ani band thrash metal dari USA, tapi oleh sebab ada kadai kaset yang menjual band-band thrash metal dari Europe terutama dari German (...semua orang tau). SODOM, KREATOR and DESTRUCTION jadi pilihan utama. Band lain macam BACKWATER, RE-ANIMATOR, TASTEMENT, DARK ANGEL, HELLOWEEN, OVERKILL, SEPULTURA banyak lagi band-band thrash metal. Termasuk jua some band yang main death metal....tapi balum bayak. Kebayakan kaset-kaset atu dikeluarkan oleh sebuah label dari Malaysia, Valentine Sound Production. Kalau band-band thrash metal dari Jerman, label yang paling banyak Noise International, atau masa ani Noise saja.



VELLOCET Captive Of Reality

Masa atu di sini orang mostly kenal METALLICA masa album durang ...And Justice For All. Jason Newstead jadi bassist.Aku rasa album ani banyak orang tedapat dulu. Sana sini orang mendangar band ani...yeah. Tapi apa yang calinya, ada jua orang yang kebaruan medangar band ani berasa sedi...pasal apa??? Durang sedih pasal Cliff Burton mati.hahaha. Cliff mati dalam tahun 1986 di Jerman masa durang membuat tour di sana. Mati pasal eksiden. Tapi orang-orang yang sedih nda tantu pasal atu sedih dalam tahun 1989....hahahaha!!!!TALOR!!!

KREATOR Extreme Aggression

Dari apa yang aku liat, thrash metal di Brunei sedikit-sedikit digantikan oleh music death metal. Pasal atu akhir tahun 80’an/awal 90an, fanatic music berat mendangar thrash death metal. Thrash metal dengan lajunya, death metal dengan music barat dan suaranya yang garau. Apa-apa pun METALLICA pencetus thrash metal dalam tahun 1982/83.


MONDOCANE Project One - NECRODEATH/SCHIZO split
Bagi ku mendangar music thrash metal sedikit sebanyak membuka pengetahuan ku mengenai pergolakan dunia. Dari lirik-lirik yang durang tulis kebanyakanya menceritakan pasal nuclear, perang nda kesudahan, maslah social…etc. Tapi nda semua la. Ada jua yang cerita pasal fantasi.
Tapi scene thrash metal di sini nda sehebat scene heavy metal/rock. Pasal masa atu contohnya, SEACH famous dengan lagu-lagu hit durng dari album Mentari Merah Diufuk Timur sama Fenomena. So, pengikut music thrash metal sedikit, mungkin sampai ari ani kali. Muisc thrash metal ani jua membuka “pintu” untuk genre-genre underground lain macam power/speed metal, crossover, hardcore etc…aku nda la expert banar hehehe. Aku sendiri 1989 sudah mula pelahan-lahan mandangar death metal. Aku dangar thrash-death metal masa atu.



ANTHRAX State Of Euphoria




SODOM Agent Orange





SLAYER Season In The Abyss

Kaset-kaset atu yang dapat ku ruah saja dari kotak-kotak kaset ku lama. Most of the tapes aku bali masa tahun 1989-1990....maseh OK lagi. Ada banyak lagi tapi malas ku kan meruah...

4 ulasan: