Ahad, 12 Februari 2012

VOIVOD



VOIVOD ,band yang ditubuhkan di Jonquière, Quebec, Canada dalam tahun 1981 oleh pemain guitar Denis D'Amour atau semua orang tau ia memakai nama Piggy. Actually anggota band ani inda pandai main alat muzik masa durang join kecuali Snake. Band adalah salah sebuah band yang penting dan mesti ada dalamkoleksi metal head sekurang-kurang nya dua buah buah album lama durang….hehehe. VOIVOD yang memahat nama dan sejarah durng didalam arena muzik thrash metal adalah band yang membawakan style muzik thrash metal yang unik. Masa atu lagi especially masa album pertama durang muzik thrash metal di yagnpaling banyak didangar adalah dari USA (Bay Area) dan thrash metal German, biasala raja thrash German SODOM, DESTRUCTION, KREATOR. Mula-mula aku mendangar band ani dulu dalam tahun 1989 kawanku si Jasni pinjamkan aku sama Samsul mendangar album ke 2 durang “Killing Technology “ yang dikeluarkan pada1987. Cara penyanyinya Snake lain dari yang lain. Aku pun tarus suka band ani. Masa atu macam yang pernah aku cetakan dulu kaset-kaset metal yangdatang adalah under-licence dikeluarkanoleh Valentine Music Productions (VMP). Ada jua durang ani kanapanggil muzik durang techno metal. Mungkin disebabkan nama album durang “KillignTechnology”? Tapi kalau first time mendangar album durang lama masa atu, muzik durang kedenganran macam futuristic…metal…advance ke depan…yes. VOIVOD antara band yang ku minat masa atu, bukan saja aku tapi seluruh dunia metal. Masa durang mula-mula membuat band ani durang Piggy saja yang pandai main instrument. Blacky main bass dan Away main drum. Blacky sama Away kawan di high school tapi durang tepaksa stop dulu masa atu untuk “betapa” main instrument. Selapas setahun, 1983 durang Cuba balik band durang. Durang ambil Snake sebagai penyanyi durang. 25 Jun 1983 first show durang sebagai VOIVOD selepas “pertapaan” memainkan lagu-lagu cover VENOM, MOTORHEAD, JUDAS PRIEST sama lagu durang sendiri . Debut demo durang adalah “Anachronism” 1983 dan yang ke dua “To The Death” 1984 sebelum membuat debut album. Durang jua terlibat dalam album kompilasi yang berstatus cult, Metal Massacre V yang dibuat oleh owner Metal BladeRecord Brian Slegal. METALLICA pun pernah ikut kompilasi ani dalam Metal Massacre I. Hampir semua bandying ikut kompilasiani bagi aku akan menjadi sejarah kalau durang masih bertahan. Banyak band yang ikut kompilasi ani jadi band basar,termasuk VOIVOD la. Lapas atu baru tah durang dapat kontrak membuat album debut durang dari Brian. “War & Pain” release dalam tahun 1984. And the rest adalah sejarah bagi VOIVOD.
Buku yang dibuat oleh Blacky








Jason Newsted, ex- METALLICA adalah antara line-up VOIVOD lepas Blacky keluar sama si Jason ani kawan lama durang. Jason pun asalnya sebelum join METALLICA adalah dari Canada. Kalau aku inda silap durang ani semua menggunakan Bahasa French sebagai bahasa yangdurang gunakan di rumah durang. (Kenapa? Muingkin ada yang kurang tau. Cuba cek dalam buku atau internet kah…kalau aku cetakan lagi panjang tia) Jason yang memakai nama Jasonic start dengan album “Voivod” 2003, “Katorz” 2006 lapas atu ia join lagi untuk album “Infiniti” 2009 yang mana album atu memperingati lagu-lagu yang dibuat oleh Piggy sebelum ia meninggal pada 26 Ogos 2005 dalam usia 45 tahun disebabkan oleh penyakit kanser. Tapi Jason masih lagi dianggap anggota VOIVOD walaupun Blacky masuk balik VOIVOD. Album terakhir VOIVOD adalah “Worrior Of Ice” Live album2011. Daniel Mongrain ex-GORGUTS, ex-MARTYR ada lagi beberapa buah band yang ia pernah join adalah current line-up VOIVOD menggantikan Snake. Away ada membuat sebuah buku yang bekisar pasal sci-fi ayngmana membawa dari alam siber ke VOIVOD yang memainkan muzik cyber-thrash. Nama bukunya Voivod & The Art Of Micheal Langevin.

Bagi aku VOIVOD adalah sebuah band thrash/progresif yang payah untuk peminat-peminat sebenar metal lupakan walaupun ada beberapa buah album durang yang bukan album yang disukai. Hail VOIVOD!


*Dalam gambar dibawah album “Rrroooaaarrr’ gambarnya lain. Aku inda tau kenapa maybe gambar atu untuk pasaran Malaysia atau mungkin untuk edisi Asia. Album “Rrroooaaarrr” dan “Killing Technology” adalah keluaran label German, Noise International dan diedarkan oleh Velntine Sound Productions Sdn Bhd (VSP) dari Malaysia.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan